Wielcy tego świata pościli przed wydarzeniami dużej wagi – w ten sposób przygotowywali się do osiągnięcia stanu koncentracji, przejrzystości umysłu. Jezus przed ogłoszeniem Ewangelii również wycofał się na pustynię i tam pościł przez czterdzieści dni. Plutarch zwykł mówić: zamiast w chorobie brać leki, lepiej głodować, choćby i jeden dzień. Paracelsus uważał głodowanie za największe lekarstwo. Z tego wynika, że post stanowił jedną z najstarszych, naturalnych metod leczniczych. Wraz z upływem czasu reguły postów pozostały jako oderwana od duchowych treści tradycja, która już przez niewielu jest przestrzegana. Ale bez dostrzegania właściwego sensu i poczucia radości przy przeprowadzaniu postu, nie ma on większego sensu.

Termin postu

Posty stanowią naturalny sposób eliminowania z organizmu wilgoci i toksyn powstałych z powodu jedzenia zimą treściwych, wysoce energetycznych pokarmów. Nigdy nie należy przeprowadzać postów zimą. Najlepiej zacząć na wiosnę, gdy wątroba osiąga szczyt swoich możliwości działania. Aby osiągnąć efekt oczyszczenia organizmu, post musi trwać co najmniej 3 dni , wówczas pozwoli to na usunięcie toksyn. Możemy wybrać odpowiedni dla siebie rodzaj postu. Zupełny, czyli całkowita głodówka, wówczas pijemy tylko wodę i napary ziołowe. Niezupełny, podczas którego pijemy tylko świeżo wyciśnięte soki warzywno – owocowe. Trzecim rodzajem postów jest najbardziej popularna jego forma, czyli dieta warzywno – owocowa.

Kto może pościć?

Każdy, kto czuje się zdrowy i zdolny do narzucenia sobie pewnej dyscypliny. Wskazaniami do przeprowadzenia postu jest szereg dolegliwości organizmu. Może to być również idealne przygotowanie do przejścia na nową, naturalną dla człowieka dietę. Nie należy rozpoczynać postu, gdy nie jesteśmy przekonani, co do jego zalet, w przygnębieniu, depresji, przy wyczerpaniu, niedożywieniu, w okresie ciąży i karmienia piersią i w ciężkich stanach chorobowych. Wówczas można podjąć się poszczenia jedynie pod kontrolą lekarską.

Przygotowanie do postu

Do każdego postu należy się przygotować poprzez właściwą dietę. Stopniowo eliminujemy z naszego jadłospisu mięsa, nabiał, słodycze, kawę, wszystkie produkty z konserwantami i sztucznie przetworzone. Ostatnich kilka dni przed postem spożywamy wyłącznie surowe, kiszone i gotowane warzywa oraz zboża. Pijemy w tym okresie więcej niż zwykle świeżo wyciskanych soków warzywno- owocowych oraz herbat ziołowych. Odwrotnie postępujemy przy wychodzeniu z postu. Im więcej surowych owoców i warzyw, tym lepiej „wyczyszczone” mechanicznie, dzięki błonnikowi zawartemu w tych produktach, będą jelita i spotka nas mniej uciążliwych objawów w pierwszych odtruwających dniach postu. Koniecznie trzeba pamiętać również o starannym żuciu pokarmu.

Rodzaj postu

Jeżeli czujemy, że już jesteśmy przygotowani do postu, wybieramy ten jego rodzaj, który jest w naszym odczuciu dla nas w danym momencie najlepszy. Np. jeśli ktoś czuje, że jedzenie pokarmów surowych nie jest dla niego korzystne, może pościć stosując przez kilka dni monodietę zbożową. Wiosną najbardziej polecane jest jedzenie pszenicy orkisz przez 6-12 dni i napar ze świeżej natki pietruszki oraz herbatka z pokrzywy. Część jedzonej pszenicy można skiełkować.

Dodatkowe zabiegi

Wskazane jest również przeprowadzanie w tym okresie lewatyw, które mechanicznie usuwają niekiedy zalegające latami złogi kałowe w jelitach. Dzięki nim organizm nie musi tych toksycznych złogów wchłaniać w czasie postu i odtruwać. Im bardziej wysokobiałkowa dieta, tym lewatywa wykonywana przed przystąpieniem do postu jest bardziej konieczna. Powinno się wykonać co najmniej 3 takie zabiegi samodzielnie w domu lub można skorzystać z hydrokolonoterapii przeprowadzanej w gabinecie lekarskim. Pomocniczo działają też codzienne kąpiele lub dłuższy prysznic. W celu ułatwienia w tym okresie pracy i oczyszczania wątroby można pić przed snem łyżkę oleju wysokiej jakości, np. lnianego tłoczonego na zimno, oraz łyżkę soku z cytryny. Polecane są również ciepłe okłady na okolice wątroby na noc. Nie należy też zapominać o odpowiedniej porcji ruchu i tlenu, aby usprawnić działanie różnych układów.

Efekt końcowy

Post pozwala na szybką utratę wagi, ale ma też skutki lecznicze przy wielu chorobach. Organizm przechodzi na odżywianie wewnętrzne i pozbywa się w kolejności wszystkiego, co go obciąża – zapasy, złogi, patologiczne twory, komórki zwyrodniałe i chore – i co zaburza jego normalne funkcjonowanie. Likwiduje konsumpcyjny styl życia (obżarstwo) i pozwala jeść umiarkowanie. Nazywany jest operacją bez skalpela, ponieważ zapobiega przedwczesnemu starzeniu się i odmładza skórę. Regularnie przeprowadzany w okresie wiosennym pozwala na utrzymanie dobrej kondycji psychofizycznej i lepsze samopoczucie przez cały rok.

Anna Grzechowiak