Jesteśmy po jesiennym oczyszczaniu organizmu (pozdrawiam Panie z warsztatu w Świnoujściu, jestem z Was dumna:), zwarci i gotowi na jesień i nadchodzącą zimę. Dla podtrzymania kondycji skupiamy się na sezonowych warzywach i owocach: gruszki, śliwki, dynia, cukinia, kapusty są teraz najbardziej smakowite. Polecam uwadze jarmuż, który już na szczęście coraz częściej można spotkać w sprzedaży. Sześćdziesiąt gramów jarmużu zawiera 134% zalecanej dziennej dawki witaminy C. W stu gramach jarmużu znajduje się 150 mg wapnia, podczas gdy w szklance mleka tylko 125 mg. (Przypominam, że nabiał jesienią mocno zaflegmia, dlatego ograniczamy go do minimum). Posiada on również wysoką zawartość błonnika, przeciwutleniaczy, witamin (A i K) oraz białek, luteiny i zeaksantyny (zdrowych dla oczu). Porcja jarmużu zawiera 121 mg kwasów omega-3 i 92 mg kwasów omega-6. Wspiera on również funkcję oczyszczania wątroby. Najlepiej dla uzyskania w pełni jego leczniczych właściwości warto go zblanszować przed spożyciem. Podczas sobotniego kursu gotowania będę przygotowywać smakowite potrawy właśnie z jesiennej oferty natury. Serdecznie zapraszam 🙂

 

Wyśmienity ketchup z cukinii –   1,5 kg cukinii ścieramy na grubych oczkach tarki, 2 duże cebule i 3 papryki drobno kroimy, zasypujemy solą, dokładnie mieszamy i odstawiamy na około 2-3 godziny. Następnie gotujemy do chwili, aż znaczna część wody odparuje. Do warzyw dodajemy 1,5 szklanki cukru brązowego lub ksylitolu oraz 3/4 szklanki octu jabłkowego i gotujemy kolejne 30 minut. Po tym etapie dodajemy 0,5 l koncentratu pomidorowego oraz po 2 łyżeczki papryki słodkiej i ostrej. Dość często mieszając gotując jeszcze przez ok. 10 minut, po czym ketchup miksujemy blenderem na gładki mus. Pasteryzujemy w słoikach ok. 15 minut.

Smacznego 🙂