Czy białko jest jednym z najwartościowszych składników pokarmowych?

Otóż nie, gdyż jest równorzędne z węglowodanami, tłuszczami, witaminami i solami mineralnymi. Stanowi surowiec budowlany do formowania mięśni, krwi, hormonów, włosów, paznokci, przeciwciał. Nie ma jednakowych norm, które określałyby, jaką ilość białka powinno się spożywać. Im większa jest różnorodność źródeł białka, tym lepiej, gdyż organizm będzie miał szerszy wybór potrzebnych mu składników budowlanych.

Zasoby zgromadzonych w ciele aminokwasów służą do uzupełniania aminokwasów w świeżo przyjętym pokarmie.  Łączenie składników bogatych w białko znacznie zwiększa wartość posiłku. Bardzo dobrym źródłem białka jest białko uzyskiwane z pełnego zboża, różnych warzyw i produktów strączkowych, nasion i orzechów oraz ryb i zwierząt morskich. Jako część zrównoważonego pożywienia produkty te zasilają organizm we wszystkie niezbędne aminokwasy. Ponadto białko roślinne w procesie wymiany między substancjami budulcowymi i energetycznymi jest bardziej labilne niż białko zwierzęce. Można stwierdzić, że fasole i inne strączkowe zawierają mniej więcej tyle samo białka, co porównywalna ilość mięsa, drobiu i mleka, natomiast w pełnym zbożu jest go około dwa razy mniej.

Aby uzyskać białko roślinne przypominające mięsne łączymy zboża i strączkowe w proporcji 2:1. Produkty strączkowe zalicza się do bardzo dobrych źródeł lekkostrawnego białka. Dawniej spożywano je w dużych ilościach, obecnie rzadko pojawiają się na naszym stole. Należałoby je jadać minimum raz dziennie w ilości od 0,5 do 1 filiżanki.

Oprócz dobrego białka soczewice, fasolki, ciecierzyca, groch, bób i fermentowane produkty sojowe obniżają cholesterol, ciśnienie i poziom insuliny, likwidują zaparcia, korzystnie wpływają na nerkipobudzają aktywność seksualną, właściwy wzrost i rozwój ciała, mózgu, oczyszczają i odchudzają. Świetnym źródłem białka są też orzechy i nasiona. Wśród zbóż królują tu amarantus i quinoa (komosa ryżowa), które zawierają tyle białka, co większość mięs. Do tego zestawu idealnie pasują zielone i żółte warzywa niezbędne do prawidłowego wykorzystania białka. Glony, takie jak np. stosowane do zup wakame, czy do gotowania strączkowych kombu, posiadają szeroki wachlarz białek, przewyższając inne produkty zwierzęce i roślinne. Również mikroalgi mogą poszczycić się najbogatszym pełnowartościowym  białkiem. Przykładowo 1 łyżeczka spiruliny odpowiada 30g wołowiny i jest to do tego białko 4 razy lepiej przyswajalne.

Poniżej polecam zupę z soczewicy z dynią 🙂

Serdecznie zapraszam na kursy, które odbywają się na Kołłątaja 23/1 w Szczecinie:

1) ROZSZERZONY KURS DIETETYKI W OPARCIU O MEDYCYNĘ CHIŃSKĄ – rozpoczęcie 27.11.2017 

Skierowany jest do wszystkich, którzy czują niedosyt po podstawowym kursie gotowania lub pragną wejść w zagadnienie odżywiania już głębiej. Omówię poszczególne typy konstytucyjne, stany chorobowe, do których podam zalecenia żywieniowe i receptury ziołowe. Pozwoli to zrozumieć działanie organizmu i zapewni wiedzę niezbędną w dochodzeniu do zdrowia.

Kurs składa się z 7 części, które stanowią całość. Na każdych zajęciach będą degustowane dania przygotowane według 5 przemian.

Terminy spotkań: poniedziałki, godz. 17:30-19:30; całość kursu 420 zł

2)  4.12 – Od malucha do nastolatka – jak karmić dzieci i młodzież, by zapewnić im pełnię zdrowia i prawidłowy rozwój intelektualny; Jako dietetyk i mama 14 – latka mam możliwość w praktyce obserwować wpływ diety na zdrowie dziecka. Niestety, nasi milusińscy są najgorzej karmioną grupą społeczną, ciągle pokutują mity związane z ich żywieniem i schematy, które nie mają pokrycia w najnowszej wiedzy dietetycznej. Czas to wyprostować 🙂

poniedziałek godz. 17:30 – 19:30; wstęp 60 zł

3) 9.12 – Zimowy kurs gotowania – dla osób pragnących poznać podstawowe zasady naturalnego gotowania, niezbędny dla początkujących w naturalnym gotowaniu.

(sobota) godz. 9-14, wstęp 170 zł (w cenę kursu wliczone są materiały oraz degustacja przyrządzonych wspólnie dań)

4)  15.12 Spotkania zielarskie Reginy Łuski zielarki, fitoterapeutki – lepszy lek z łąki niż z apteki 

piątek; godz. 17:30-19:30; wstęp 60 zł

Na wszystkie obowiązują zapisy – ilość miejsc ograniczona 

szczegóły na stronie:  http://grzechotka-dieta.pl/szkolenia-i-warsztaty/

Zupa dyniowa z soczewicą –   na maśle klarowanym podduszamy białą część pora, zgnieciony czosnek, drobno pokrojoną marchew, pietruszkę, seler; dusimy mieszając z 8 minut. Następnie zalewamy gorącą wodą, dodajemy zieloną część pora, ziele angielskie, lubczyk (może być suszony), czerwoną soczewicę, kminek, pokrojoną dynię, troszkę mleka kokosowego, ostrą paprykę. Gdy warzywa zmiękną solimy do smaku i dodajemy natkę pietruszki.

Smacznego 🙂