Tarczyca i roślinne antybiotyki

Nieprawidłowe funkcjonowanie tarczycy może spowodować szereg zaburzeń w organizmie. Jeśli cierpisz na niedoczynność tarczycy lub Hasimoto z pewnością szukasz dla siebie ratunku. Leczenie chorób tarczycy wymaga długoterminowych działań. Pierwotna przyczyna najczęściej nie leży w samej tarczycy, a w systemie immunologicznym. Kluczem do poprawy funkcjonowania tarczycy jest odnalezienie przyczyny, wyeliminowanie jej oraz odpowiednia dieta bogata w naturalną żywność i właściwe suplementy. Jedną z przyczyn jest uboga flora bakteryjna, która odpowiada za prawidłowy rozkład pokarmu oraz enzymy i odpowiednie pH żołądka i jelit. Jeżeli te elementy nie występują przez, np. alkohol, antybiotyki, IPP , czy złe odżywianie, pokarm w jelitach gnije zamiast się trawić i wchłaniać. Bez prawidłowej flory bakteryjnej nie przyswoimy istotnych dla tarczycy witamin, np. z grupy B oraz nie strawimy laktozy z nabiału. Dzięki prawidłowo funkcjonującej florze bakteryjnej skutecznie przyswajamy witaminy oraz naturalne substancje lecznicze, co wspomaga leczenie tarczycy.

Jeżeli chcesz pogłębić informacje o zdrowym odżywianiu zapraszam na ostatnie w tym sezonie kursy, które odbywają się na Kołłątaja 23/1 w Szczecinie:


1) 10.06 – Tarczyca- co mogę dla niej zrobić ? – Jakie są przyczyny chorób tarczycy? Jakie są etapy pracy nad wyleczeniem? Co lubi, a czego nie toleruje tarczyca? Jak stosować suplementy? O tym opowiem na wykładzie, zapraszam 🙂

poniedziałek godz. 17:30 – 19:30; wstęp 60 zł

2) 5.06 Zioła działające jak antybiotykiSpotkania zielarskie Reginy Łuski zielarki – natura zawiera wiele substancji mających działanie antybiotyczne, a nie posiadających skutków ubocznych. Warto je poznać, by móc zadziałać w przypadkach infekcji, stanów zapalnych i spadków odporności. Omówimy, pokażemy i powiemy jak zastosować te cenne zioła.

środa ; godz. 17:30-19:30; wstęp 60 zł

3) 15.06 – Praktyczny warsztat ziołowy Reginy Łuski – zrobimy naturalny szampon do włosów 0,5 l i leczniczą maść przeciwwirusową (na opryszczkę, ugryzienia kleszcza )100 ml. Każdy uczestnik zabierze samodzielnie zrobione produkty ze sobą.

sobota 9-13, wstęp 130 zł

Na wszystkie obowiązują zapisy – ilość miejsc ograniczona

szczegóły na stronie www.grzechotka-dieta.pl

Zupa pokrzywowa

Na wrzątek (2l) wrzucamy tymianek, masło klarowane i pokrojoną cebulę i ok. 3/4 szklanki płatków owsianych. Dodajemy pieprz, sól, sos sojowy, ciut soku z cytryny, rozmarynu i na koniec 3 garście posiekanej pokrzywy – młode listki i czubeczki. Po 3 minutach od wrzucenia pokrzywy miksujemy na krem, ale można jeść bez miksowania. Smakuje z prażonym słonecznikiem lub gomasio (prażony sezam z solą) .

Smacznego 🙂

Kuchnia dla kobiet w maju

W jaki sposób my, kobiety, możemy odnaleźć najlepszą drogę do osiągnięcia wspaniałej formy fizycznej i znakomitego samopoczucia? Trzeba zrozumieć podstawy funkcjonowania naszego organizmu i traktować własne ciało holistycznie. Dobre zdrowie wymaga współdziałania rozmaitych czynników, które w połączeniu wspierają rozwój ciała i umysłu. Złożone układy rozrodcze, nieustannie zmieniająca się równowaga hormonów, przeżyte lata, emocje wymagają diety pełnej różnorodnych składników odżywczych. Aby właściwie je dopasować musimy nauczyć się obserwować własny organizm i stopniowo dokonywać odpowiednich korekt. Np. po 40 roku życia należy bardzo ostrożnie stosować w kuchni smak ostry, pikantny. Powoduje on wewnętrzne rozgrzanie i utratę cennych płynów, które łagodzą uderzenia gorąca, nawilżają skórą, powodują lepszą pracę stawów i spokojny sen. Przyprawiamy wówczas dania ziołami trawiennymi, ale unikamy chili, imbiru, pieprzu czy kardamonu. Wiedza o znaczeniu smaków pozwala dokładnie dobrać jadłospis do swojej osoby.

Jeżeli chcesz pogłębić informacje o zdrowym odżywianiu zapraszam na kursy, które odbywają się na Kołłątaja 23/1 w Szczecinie:


1) 11.05 – Podstawowy kurs gotowania według 5 przemian – dla osób pragnących poznać podstawowe zasady naturalnego gotowania, znaczenie smaków, zasady układania jadłospisów dla osób w różnych stanach zdrowotnych i rolę energii pożywienia.

sobota godz. 9-14, wstęp 170 zł (w cenę kursu wliczone są materiały oraz degustacja przyrządzonych dań)

20.05 – Naturalna kuchnia dla kobiet – na co szczególnie mają zwrócić uwagę dojrzałe Panie? Co jeść, pić i suplementować, aby spokojnie przejść przez okres rozrodczy i menopauzalny? Co zwiększa ryzyko osteoporozy? Co wzmacnia kości? Jak dbać o zdrowy wygląd? O tym opowiem na wykładzie, zapraszam 🙂

poniedziałek godz. 17:30 – 19:30; wstęp 60 zł

2) 8.05 Zioła majowe – Spotkania zielarskie Reginy Łuski zielarki, fitoterapeutki – W maju jak w raju, wszystko kwitnie, wszystko pachnie. Warto wiedzieć czego można użyć, żeby wzbogacić nasz jadłospis, co może pojawić się na naszym talerzu. Watro nasze bukiety majowe zasuszyć i użyć później jako lekarstwa na przeziębienie, a nawet na poważniejsze problemy. Taki majowy bukiet sobie obejrzymy, powąchamy i omówimy.

środa ; godz. 17:30-19:30; wstęp 60 zł

25.05 – Praktyczny warsztat ziołowy Reginy Łuski – zrobimy dobry, naturalny krem z filtrem, żeby nas słoneczko nie przypiekło, i preparat, który odstraszy od nas komary i kleszcze. Każdy uczestnik zrobi sobie krem z filtrem naturalnym – 50 ml, oraz repelent przeciw kleszczom i komarom- 2 x 50 ml.

sobota 9-13, wstęp 130 zł

3) Zapraszam również na warsztat wyjazdowy, zostały ostatnie miejsca:

Lato z Przemianą w Silnej Nowej 24-30.06

Na wszystkie obowiązują zapisy – ilość miejsc ograniczona 

 

Pesto z podagrycznika (do zerwania w każdym parku, ogrodzie)

Składniki:
1/2 kubka słonecznika łuskanego, garść świeżego podagrycznika, oliwa z oliwek w takiej ilości, by dobrze było miksować, 3 suszone pomidory z zalewy, 1-2 ząbki czosnku, sok z cytryny, sól do smaku

Przygotowanie:
Słonecznik miksujemy w blenderze. Dodajemy do niego posiekany podagrycznik i pozostałe składniki. Całość miksujemy na jednolitą pastę. W razie potrzeby dolewamy odrobinę wody. Idealnie smakuje z dobrym makaronem, oliwkami i pomidorkami koktajlowymi.

Smacznego 🙂

III LATO Z PRZEMIANĄ 24.06 – 30.06. 2019

Serdecznie zapraszamy wszystkich dorosłych na spędzenie wspólnego czasu wypełnionego smacznym i zdrowym jedzeniem, teoretycznymi i praktycznymi zajęciami z zakresu dietetyki, ziołolecznictwa, jogi, masażu, ćwiczeń metody dwupunktowej, malowania intuicyjnego i wielu innych atrakcji.

Wypoczywać (czynnie 🙂 ) będziemy w przeuroczym miejscu w środku lasu nad jeziorem: gospodarstwo agroturystyczne w Pszczewskim Parku Krajobrazowym – DOM POD LIPĄ www.dompodlipa.pl

Zajęcia poprowadzą:

Anna Grzechowiakdietetyk, stosująca dietetykę leczniczą wg tradycyjnej medycyny chińskiej oraz terapię ziołami

Blanka Büttner – dyplomowany nauczyciel jogi, masażystka, absolwentka warsztatów

Vedic Art I i II stopnia, Metody Dwupunktowej I, II i III stopnia

Termin: 24 czerwiec (poniedziałek od obiadu) – 30 czerwiec (niedziela do śniadania)

Cena: 1530 zł

W cenie : nocleg, przepyszne wyżywienie wegetariańskie 3 razy dziennie, materiały dydaktyczne i plastyczne, joga twarzy, ćwiczenia z metody dwupunktowej, wykłady z odżywiania według 5 przemian, nauka ziołolecznictwa w plenerze, ognisko, kąpiele w jeziorze Chłop

Uwaga!

Pomagamy zorganizować się z dojazdem.

Ilość miejsc ograniczona , decyduje kolejność zgłoszeń i wpłata zadatku w wysokości 600 zł do dnia 15.05.19.

Nr konta: 37 1940 1076 3114 0564 0000 0000

Informacje i zapisy:

Anna Grzechowiak 880 496 172

Blanka Büttner babajoga@o2.pl 

Serdecznie zapraszamy !

Wątroba wiosną – co mogę dla niej zrobić?

Wątroba to największy gruczoł naszego ciała. Identyfikuje wszystkie związki dostające się do organizmu i neutralizuje toksyny – rocznie nawet 4 kg różnych związków chemicznych. Wytwarza składniki krwi warunkujące metabolizm i odporność. Produkuje ponad 1000 enzymów niezbędnych w trawieniu i żółć do trawienia tłuszczy. Jej funkcją jest też zapewnienie pozbawionego blokad i przeszkód przepływu energii (Qi) w organizmie. Wątroba jest tym z narządów, który najszybciej się regeneruje, o ile mu się na to pozwoli. Nie ma jednej diety wątrobowej. Zawsze należy indywidualnie ustalić przyczynę problemu z wątrobą. Uwzględnia się wówczas stan danej osoby, jej konstytucję energetyczną, wiek i inne ewentualne dolegliwości. Niemniej postaram się wymienić takie pokarmy, które są dla wątroby wskazane oraz podpowiedzieć, jak oczyścić ją na wiosnę.

 

 Zapraszam również na warsztat WAKACYJNY wyjazdowy:

Lato z Przemianą w Silnej Nowej 24-30.06

Na wszystkie obowiązują zapisy – ilość miejsc ograniczona

Pasta z marchewki i słonecznika

Składniki:
1/2 kubka słonecznika łuskanego, 3 duże marchewki, oliwa z oliwek
1-2 ząbki czosnku

Przygotowanie:
Słonecznik zalewamy wodą i moczymy 8h
Marchewkę obieramy przekrawamy na pół i wrzucamy na blaszkę.
Czosnek obieramy i całe ząbki dorzucamy do marchewki.
Warzywa skrapiamy oliwą i pieczemy 40 min w 180 stopniach.
Słonecznik odsączamy i wszystko miksujemy blenderem.
W razie potrzeby dolewamy odrobinę wody.

Smacznego 🙂

Wiosenne oczyszczanie organizmu

Posty stanowią naturalny sposób eliminowania z organizmu wilgoci i toksyn powstałych z powodu jedzenia zimą treściwych, wysoce energetycznych pokarmów. Najlepiej zacząć właśnie teraz, na wiosnę, gdy wątroba osiąga szczyt swoich możliwości działania. Aby osiągnąć efekt oczyszczenia organizmu, post musi trwać co najmniej 3 dni, wówczas pozwoli to na usunięcie toksyn. Najbardziej popularną jego formą jest zasadowa dieta warzywno – owocowa. Pozwala ona na szybką utratę wagi, ale ma też skutki lecznicze przy wielu chorobach. Organizm przechodzi na odżywianie wewnętrzne i pozbywa się w kolejności wszystkiego, co go obciąża – zapasy, złogi, patologiczne twory, komórki zwyrodniałe i chore – i co zaburza jego normalne funkcjonowanie. Likwiduje konsumpcyjny styl życia i pozwala jeść umiarkowanie. Nazywany jest operacją bez skalpela, ponieważ zapobiega przedwczesnemu starzeniu się i odmładza skórę. Regularnie przeprowadzany w okresie wiosennym pozwala na utrzymanie dobrej kondycji psychofizycznej i lepsze samopoczucie przez cały rok. Warto poświęcić na takie oczyszczanie przynajmniej 2 tygodnie, a ja podpowiem, jak to zrobić.

Sałatka z kaszą quinoa i jarmużem  szklankę ugotowanej kaszy quinoa mieszamy razem z posiekanymi zblanszowanymi liśćmi jarmużu, ugotowaną fasolką adzuki, prażonymi pestkami słonecznika, pomidorkami koktajlowymi, natką pietruszki. Doprawiamy do smaku sosem vinegret (olej słonecznikowy tłoczony na zimno, musztarda, słód ryżowy, ocet ziołowy lub sok z cytryny, pieprz, sól).  Smacznego 🙂

 

Nadwaga w medycynie chińskiej

Medycyna holistyczna określa otyłość jako skutek zaistniałej wcześniej nierównowagi organizmu. Samo zmniejszanie nadwagi, bez poznania i usunięcia przyczyn jej powstania, przynosi zazwyczaj mierne wyniki, np. efekt „jo-jo”. Według medycyny chińskiej otyłość jest związana z osłabieniem podstawowej przemiany energetycznej organizmu – Ziemi, czyli Żołądka/Śledziony/Trzustki. Narządy te pełnią główną rolę w przemianie materii, stąd jakość pożywienia ma kolosalne znaczenie w procesie utrzymania zdrowia, a co za tym idzie i odpowiedniej masy ciała. Również brak energii w pożywieniu powoduje wysłanie sygnału głodu i wewnętrzny niedosyt. Pojawia się wówczas duże łaknienie, najczęściej na coś słodkiego, np. ciastko, które znowu zawiera puste kalorie i nie ma energii. Dlatego otyli ludzie są stale głodni energetycznie. A to można zmienić 🙂

Zupa z czerwonej soczewicy – 25 dag brązowe soczewicy, liść laurowy oraz 3 cm glonu kombu zalewamy zimną wodą i gotujemy do miękkości. W tym samym czasie w osobnym garnku na oliwie dusimy marchew, pietruszkę, cebulę, por. Gdy warzywa zmiękną solimy je i dodajemy do ugotowanej soczewicy. Następnie należy dodać natkę pietruszki i do smaku koncentrat pomidorowy. Przyprawiamy mielonym rozmarynem, majerankiem, czosnkiem, goździkami, pieprzem i solą

Smacznego 🙂

 

POWITANIE WIOSNY Z PRZEMIANĄ I DIETĄ ZASADOWĄ W POBIEROWIE

Gorąco zapraszam na czwarte wiosenne spotkanie z jogą, zdrową dietą, metodą dwupunktową, wspólnym masażem, dobrym nastrojem i  własną osobowością.
Podczas tego spotkania będziemy regenerować ciało i umysł. Dzięki diecie zasadowej i odżywianiu wewnętrznemu przygotujemy się do lata.  Poznamy naturalne sposoby oczyszczania organizmu i pozbędziemy się zimowych nadmiarów. To kolejny dobry moment, by starym nawykom powiedzieć stanowcze NIE!
OCZYŚĆ SIĘ NA WIOSNĘ i skorzystaj z tego wyjątkowego zaproszenia na weekend nad przepięknym pobierowskim morzem. W jego otoczeniu, otoczeniu zieleni i wyjątkowych ludzi dokona się Twoja Przemiana!
Joga pozwoli złapać Tobie głębszy oddech, pozbyć się napięcia w ciele, uwolnić go od niepotrzebnych emocji a także je wzmocnić, masaż wspomoże proces uwalniania od napięć a ćwiczenia z intencją pozwolą z optymizmem i zaufaniem spojrzeć w przyszłość. Dla chętnych uczestników terapeutyczno – oczyszczająca gra „Satori”, twórców metody „Radykalnego wybaczania ” oraz wizyta w SPA.

Dieta zasadowa wprowadzi w odżywianie wewnętrzne, wspomoże pracę wątroby, jelit, oczyści organizm i wzmocni jego siły witalne. Kuchnia oparta o warzywa, jabłka, cytryny, grejpfruty i zioła odkwasi po lecie organizm, ustabilizuje trawienie i dostarczy nowych energii.

Serdecznie dziękujemy za udział, zapraszamy na kolejne oczyszczanie jesienią 🙂

 

Nowy Rok – Nowe Postanowienia

Nowy Rok to czas podejmowania decyzji, w tym tych żywieniowych. Proponuję zacząć od tych najprostszych. H.Montakab w „Medycynie chińskiej w praktyce” zaleca:

– Jedz w cichej i przyjemnej atmosferze i skup się na tej czynności. Spożywaj posiłki o tych samych porach, najlepiej w zrównoważonym i rozluźnionym nastroju.

– Nie jedz ani za szybko, ani za wolno. Napełniaj się do mniej więcej trzech czwartych sytości i nie odchodź od stołu ani głodny, ani zbyt pełny.

– Nie jedz, zanim nie strawisz poprzedniego posiłku.

– Podczas posiłków unikaj zimnych napojów, ponieważ ochłodzą Twój Ogień trawienny. Również wystrzegaj się lodowatych potraw.

– Generalnie posiłki powinny być zbilansowane i zawierać pięć smaków: kwaśny, gorzki, słony, ostry i słodki. Uzyskuje się je poprzez dobór przypraw właściwych do pór roku i budowy danej osoby.

– Po posiłkach poświęć kilka minut, żeby posiedzieć w ciszy, zanim wrócisz do pracy lub aktywności. 

Życzę Państwu w Nowym Roku sukcesów w realizacji planów żywieniowych i zdrowotnych 🙂

 

Zupa z kopru włoskiego i fasolki  Bulwę kopru włoskiego, pokroić na drobne kawałki. Podgrzać oliwę lub masło klarowane w większym garnku, dodać koper włoski i smażyć od czasu do czasu mieszając przez około 15 minut (koper ma zmięknąć). Następnie dodać pokrojoną w kosteczkę cebulę oraz plasterki czosnku i z 3 pokrojone ziemniaki. Smażyć, aż warzywa  dalej zmiękną, pod koniec mogą zmienić kolor na złoty, mogą się lekko zrumienić. Wlać gorący bulion wegetariański oraz 1 szklankę ugotowanej fasoli białej z zalewą. Zagotować.  Pod koniec dodać majeranek, chili, sól i natkę pietruszki. 

Smacznego 🙂

ZIMOWE NERKI W GRUDNIU

Zima skłania do poszukiwania wewnętrznego ciepła i gromadzenia energii, dlatego jest to czas wzmacniania nerek. Ciepłe, gęste zupy, pełne zboża i podprażone orzechy to dobre propozycje na zimne dni. Także suszone pokarmy, małe ciemne fasole, wodorosty i pieczone zimowe warzywa. Jemy więcej posiłków dłużej gotowanych, bardziej słonych i w mniejszej ilości wody. Korzystamy z naturalnej niejodowanej soli, np. kłodawskiej lub morskiej. Nerki wymagają picia odpowiedniej ilości ciepłej, przegotowanej wody, ale zgodnie z własnymi odczuciami. W większych ilościach spożywamy różne odmiany roślin strączkowych, a w szczególności drobne fasole, jak azuki, mung, czarna, soczewice.  Zboża nadal stanowią znaczną część naszej diety, z naciskiem na jęczmień, kaszę jaglaną i ryż naturalny. Regularne stosujemy wodorosty morskie jako dodatek do potraw, np. wakame do zup, kombu do fasolek. Dobrymi połączeniami są potrawy w składzie: fasola + seler + kasza jęczmienna;  kukurydza + ryż + fasola;  por + bób. Spożywanie małych ilości solonych, sfermentowanych kiszonek zapewnia niezbędną ilość witaminy C oraz bakterii fermentacyjnych.  Polecane jest również regularne jedzenie białej rzodkwi, którą można jadać surową, kiszoną lub gotowaną. Surowa pozwala łatwiej trawić dania  smażone, zaś ugotowana odśluzowuje organizm i usuwa z niego toksyny. Jako dodatek do potraw bardzo smaczna i wzmacniająca nerki jest przyprawa z sezamu i soli gomasio.

TWAROŻEK ZE SŁONECZNIKA  – szklankę obranych nasion słonecznika zalewam wodą na noc, rano odcedzam. Następnie miksuję je razem z ząbkiem czosnku, 2 łyżkami płatków drożdżowych nieaktywnych (do kupienia w sklepach bio) i sokiem z pół cytryny. Całość pieprzę, solę i mieszam z posiekaną rzodkiewką i koperkiem.  Smacznego 🙂

 

AUTOIMMUNOLOGIA

 Obecne standardy zachodniego odżywiania powodują degenerację ludzkiego organizmu, przejawiającą się głównie w chorobach autoimmunologicznych. Przyczyną tego jest niewłaściwy sposób pojmowania i zaspokajania ludzkich potrzeb pokarmowych. Człowiek nie wie naprawdę, co powinien jadać, zatracił instynkt odżywiania. Problem ten pojawia się szczególnie, gdy mamy do czynienia z osobami przewlekle chorymi,ponieważ wielość ich objawów powoduje duże trudności z ich właściwą oceną i interpretacją. Osoba chora ze wszystkich stron jest atakowana „cudownymi” dietami, kuracjami, w zależności od tego, jaka moda aktualnie króluje. Dlatego, aby móc odzyskać tę niezbędną dla zdrowia orientację i móc ukierunkować apetyt ku pokarmom służącym zdrowiu, musi usłyszeć właściwe informacje. Np. o znaczeniu i prawidłowym poziomie witaminy D, który w organizmie powinien wynosić od 80-100 ng/ml, a suplementacja zaczyna się od wartości 5000 IU.

 

 PASZTET Z SELERA I KASZY JAGLANEJ  – pokrojoną cebulę, białą część pora, 3 ząbki czosnku podduszamy na maśle klarowanym. Dodajemy starte 2 średnie selery i jedno jabłko. Dusimy pod przykryciem. Osobno gotujemy do miękkości ćwierć szklanki suchej kaszy jaglanej. Następnie całość łączymy dodając szklankę słonecznika i przyprawy: cząber, mieloną kolendrę, gałkę muszkatołową, owoc jałowca, pieprz, sól, sok z cytryny. Masę przekładamy do formy posmarowanej tłuszczem i pieczemy w 180 st przez około 40 minut.

Smacznego 🙂